اناجیل واعمال رسولان رسالات پولس رسول رساله عبرانیان رساله یعقوب رسالات پطرس رسول رسالات یوحنا رسول رساله یهودا کتاب مکاشفه
انجیل متی رومیان افسسسیان دوم تسالونیکیان عبرانیان یعقوب اول پطرس اول یوحنا یهودا مکاشفه
انجیل مرقس اول قرنتیان فیلیپیان اول تیموتاوس دوم پطرس دوم یوحنا
انجیل لوقا دوم قرنتیان کولسیان دوم تیموتاوس سوم یوحنا
انجیل یوحنا غلاطیان اول تسالونیکیان تیطس
اعمال رسولان فلیمون
فهرست کلام خدا: عهد جدید X   پنجره را ببندید




انجیل متی (فصل ۲۸)


1و بعد از سَبَّت، هنگام فجرِ روز اوّل هفته، مریم مَجْدَلیّه و مریم دیگر بجهت دیدن قبر آمدند. 2 که ناگاه زلزلهای عظیم حادث شد از آنرو که فرشته خداوند از آسمان نزول کرده، آمد و سنگ را از درِ قبر غلطانیده، بر آن بنشست. 3 و صورت او مثل برق و لباسش چون برف سفید بود. 4 و از ترس او کشیکچیان به لرزه درآمده، مثل مرده گردیدند. 5 امّا فرشته به زنان متوجّه شده، گفت، شما ترسان مباشید!می‌دانم که عیسای مصلوب را می‌طلبید. 6 در اینجا نیست زیرا چنانکه گفته بود برخاسته است. بیایید جایی که خداوند خفته بود ملاحظه کنید، 7 و به زودی رفته شاگردانش را خبر دهید که از مردگان برخاسته است. اینک، پیش از شما به جلیل می‌رود. در آنجا او را خواهید دید. اینک، شما را گفتم. 8 پس، از قبر با ترس و خوشی عظیم به زودی روانه شده، رفتند تا شاگردان او را اطّلاع دهند. 9 و در هنگامی که بجهت اِخبار شاگردان او می‌رفتند، ناگاه عیسی بدیشان برخورده، گفت، سلام بر شما باد! پس پیش آمده، به قدمهای او چسبیده، او را پرستش کردند. 10 آنگاه عیسی بدیشان گفت، مترسید! رفته، برادرانم را بگویید که به جلیل بروند که در آنجا مرا خواهند دید. 11 و چون ایشان می‌رفتند، ناگاه بعضی از کشیکچیان به شهر شده، رؤسای کهنه را از همهٔ این وقایع مطلّع ساختند. 12 ایشان با مشایخ جمع شده، شورا نمودند و نقره بسیار به سپاهیان داده، 13 گفتند، بگویید که شبانگاه شاگردانش آمده، وقتی که ما در خواب بودیم او را دزدیدند. 14 و هرگاه این سخن گوشزد والی شود، همانا ما او را برگردانیم و شما را مطمئن سازیم. 15 ایشان پول را گرفته، چنانکه تعلیم یافتند کردند و این سخن تا امروز در میان یهود منتشر است. 16 امّا یازده رسول به جلیل، بر کوهی که عیسی ایشان را نشان داده بود رفتند. 17 و چون او را دیدند، پرستش نمودند. لیکن بعضی شکّ کردند. 18 پس عیسی پیش آمده، بدیشان خطاب کرده، گفت، تمامی قدرت درآسمان و بر زمین به من داده شده است. 19 پس رفته، همهٔ امّتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسمِ اب و ابن و روح‌القدس تعمید دهید. 20 و ایشان را تعلیم دهید که همهٔ اموری را که به شما حکم کرده‌ام حفظ کنند. و اینک، من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما می‌باشم. آمین.




تفسیر فشرده آیات



1 روز اول هفته، همان روز یکشنبه است. سَبت (شنبه یا روز استراحت یهودیان)، بعد از غروب خورشید در روز شنبه پایان یافته بود و زنان می-توانستند طبق سنن یهود، حنوط و مُرّ خریداری کرده و برای فردای آن روز آماده سازند تا برای تدهین بدن مسیح مراسمی را انجام دهند. «مریم دیگر»، همان مریم مادر یوشا(یوسف) و یعقوب کوچک ( یعقوب بن حلفی از رسولان مسیح) است. توجه کنید که متی وقایع را به طور بسیار خلاصه و فشرده بدون وارد شدن به جزئیات بیان می¬کند. این در حالی است که علاوه بر مریم مجدلیه و مریم مادر یوشا(یوسف) و یعقوب، زنان دیگری نیز آنها را همراهی می¬کردند ولی این گروه همزمان به محل قبر نمی¬رسند بلکه مریم مجدلیه و مریم مادر یوشا(یوسف) و یعقوب سریع تر از دیگر زنان، قبل از طلوع خورشید و وقتی که هوا هنوز نسبتا تاریک بود به محل قبر می¬رسند. بعد از ملاحظه اینکه سنگ قبر جا به جا شده است؛ مریم مَجْدَلیه بدون اینکه وارد قبر گردد، دوان دوان و احتمالا از راه دیگری به سوی خانه ای که شاگردان مسیح در آنجا سکنی داشتند رهسپار می شود و به پطرس و یوحنا این واقعه را گزارش می-دهد(یوحنا۱:۲۰و۲). در این حین زنان دیگر به محل قبر رسیده و همراه با مریم مادر یوشا و یعقوب شاهد وقایع مذکور در (متی ۲:۲۸-۸؛ مرقس ۵:۱۶-۸ ؛ لوقا۳:۲۴-۷) می شوند. زنان پس از ملاقات با فرشتگان، محل قبر را ترک کرده و با ترس، شادی و هیجان به سوی رسولان روانه می¬گردند تا خبر قیام مسیح را به آنها بدهند. این در حالیست که مریم مجدلیه به پطرس و یوحنا خبر مربوط به سنگ قبر غلطانیده شده را می¬دهد و پطرس و یوحنا به سرعت به سوی قبر می¬دوند و زودتر از مریم مجدلیه که احتمالا به دنبال آنها حرکت می¬کند به قبر می¬رسند و وقایع مکتوب در (یوحنا۳:۲۰-۱۰) اتفاق می¬افتد. سپس مریم مَجْدَلیه به محل قبر می رسد و وقایع مکتوب در (یوحنا۱۰:۲۰-۱۸) به وقوع می¬پیوندد. 2-4 توجه به این نکته بسیار مهم است که قبل از اینکه زنان به محل قبر نزدیک شوند، زلزله به وقوع می-پیوندد و کشیکچیان از ترس بیهوش می¬شوند و فرشته ای درخشان سنگ قبر را غلطانیده و خود بر آن می¬نشیند. غلطانیدن سنگ بزرگ قبر بدین منظور نبود تا مسیح از آن بیرون آید؛ زیرا مسیحی که از مرگ قیام کرده بود قادر بود از هر مانعی نیز بگذرد( لوقا۳۶:۲۴؛ یوحنا۱۹:۲۰)، بلکه بدین منظور بود تا زنان و شاگردان مسیح بتوانند به داخل قبر گردند و قبر خالی را با چشمان خود ببینند. توجه کنید که این واقعه غلطانیدن سنگ قبر و زلزله، حتی قبل از طلوع خورشید اتفاق می¬افتد و بعد از اینکه نگهبانان بهوش می¬آیند و قبر خالی را ملاحظه می¬کنند بسیار آشفته شده محل قبر را ترک کرده و به شهر اورشلیم می¬روند تا این حادثه را به روسای کهنه اطلاع دهند. بعد از ترک نگهبانان، مریم مَجْدَلیه به همراه مریم مادر یوشا و یعقوب به محل قبر می¬رسند و وقایع دیگر اتفاق می¬افتد. 5و6 توجه کنید فرشته ای که با زنان صحبت می¬کند داخل قبر و در محلی که بدن مسیح نهاده شده بود نشسته بود(مرقس۵:۱۶-۶) و متی بدون ذکر جزئیات به طور بسیار فشرده این وقایع را توصیف می¬کند؛ ولی برای درک کل ماجرا می¬بایست وقایع اناجیل دیگر را نیز کنار یکدیگر قرار داد تا درک کامل تری از آن رویداد بدست آید. مریم مَجْدَلیه که زودتر از زنان دیگر و احتمالا همراه با مریم مادر یوشا و یعقوب به محل قبر می¬آید، هرچند که سنگ قبر را غلطانیده می-بیند ولی به دلیل تاریکی و شاید ترس داخل قبر نمی¬شود و بنابراین فرشته ای را نمی¬بیند. ولی زمانی که مریم مجدلیه برای بار دوم به محل قبر باز می¬گردد با دو فرشته سفید پوش ملاقات می¬¬کند و آنها به وی از قیام مسیح مژده می¬دهند. بعد از اندک زمانی مریم مجدلیه شخصا با مسیح ملاقات می¬کند و مجددا برای دومین بار به نزد شاگردان می¬رود تا از قیام مسیح به آنها خبر دهد(یوحنا۱۸:۲۰) توجه کنید که دفعه اول مریم مجدلیه به پطرس و یوحنا در مورد قیام مسیح چیزی نمی-گوید بلکه از اینکه در تاریکی سنگ قبر به کناری غلطانیده شده بود به این نتیجه رسیده بود که شاید بدن مسیح را دزدیده¬ باشند( یوحنا۱:۲۰و۲) 7 این بدان معنی نیست که مسیح با شاگردانش فقط در جلیل ملاقات می¬کند؛ زیرا قبل از آن در مواقع و جاهای مختلف با شاگردانش ملاقات کرد(لوقا۱۳:۲۴-۱۵و۳۴و۳۶؛ یوحنا۱۹:۲۰و۲۶). ولی ملاقات اصلی که حدود پانصد نفر از شاگردان مسیح در آن حضور داشتند احتمالا در جلیل بوده است(اول قرنتیان۶:۱۵) همچنین وقایع مکتوب در (متی۱۶:۲۸-۲۰ ؛ یوحنا۱:۲۱-۲۳)در جلیل اتفاق افتاد. 10 منظور از «برادران» همان شاگردان مسیح است. 11 قبل از طلوع صبح و قبل از اینکه زنان به محل قبر برسند نگهبانان محل قبر را ترک می¬کنند تا وقایع مربوط به قیام مسیح را به روسای کَهَنه گزارش دهند ولی مشایخ و روسای یهود به جای اینکه به مسیح ایمان بیاورند و از گناهان خود توبه کنند؛ برعکس دل خود را بیشتر سخت ساخته و در پی سرپوش گذاشتن بر حقایق و واقعیتها بر آمدند. برخلاف فرمان تورات، به سربازان رشوه دادند تا شهادت دروغ بدهند. 13 داستان ساختگی و جعلی که با آشفتگی و سراسیمه بهم بافته شده بود و با عقل سلیم جور در نمی آمد. سوالی که مطرح می¬شود این است که نگهبانانی که در خواب بودند چگونه متوجه این وقایع ¬شدند؟ 14 کشیکچیانی که در حین نگهبانی می¬خوابیدند طبق قوانین روم به اعدام محکوم می-شدند(اعمال۱۹:۱۲) و بنابراین کاهنان می¬بایست با مبالغ هنگفت رشوه، هم سربازان را وادار می¬کردند تا شهادت دروغ بدهند و هم فرماندهان را متقاعد می¬ساختند تا سربازان را اعدام نکنند. 16 متی به ملاقاتهای قبلی مسیح از شاگردانش اشاره ای نمی¬کند در حالیکه مسیح چندین بار با شاگردانش ملاقات می¬کند. در اینجا ملاقاتی که متی به آن اشاره می¬کند احتمالا علاوه بر یازده رسول مسیح، شاگردان دیگر نیز حضور داشتند و ممکن است این واقعه ای باشد که پولس رسول در (اول قرنتیان ۶:۱۵) به آن اشاره می-کند که مسیح به بیش از پانصد نفر از شاگردانش ظاهر می-گردد. 17 بعد از قیام مسیح برای اکثر شاگردان کاملا روشن بود که مسیح همان خدای قادر مطلق است و بنابراین او را پرستش کردند. در اینجا متی اشاره می¬کند که بعضی از آنها شک کردند که احتمالا رسولان مسیح نبودند بلکه شاگردان دیگری که جز آن جمع پانصد نفری بودند و به احتمال قوی برای اولین بار بود که مسیح قیام کرده را می¬دیدند. این در حالی است که رسولان مسیح قبل از این چندین بار با مسیح ملاقات کرده بودند. 18 برای از بین بردن هر شکی مسیح پیش آن گروه آمده و از قدرت و اقتدار خود به عنوان خداوند سخن می¬گوید. قبل از مصلوب شدنش وی با انجام معجزات و اعمال عظیم ثابت کرده بود که فرزند خداوند و مسیح موعود است ولی اینک با قیامش از مردگان ثابت کرد که بر مرگ نیز اقتدار کامل دارد. شاید مرگ عیسی بر بالای صلیب با آن وضعیت دهشتناک، شک و شبهه ای برای بعضی از شاگردانش نسبت به وی بوجود آورده بود ولی اینک وی اقتدار کامل و مطلق خود را بر تمام آسمان و زمین اعلام می¬کند. وی دیگر آن مسیحی که صورت غلام را پذیرفته و بین آدمیان ساکن شده بود تا با مرگش بر صلیب نجات و حیات جاودانی را برای انسانها فراهم کند نبود بلکه پادشاه و داور ابدی و خدای پرجلال که جهان در دستهای وی قرار دارد( فیلیپان ۶:۲-۱۱). 19 در سایه اقتدار و حاکمیت مطلق مسیح است که ماموریت بزرگ یعنی بشارت انجیل به تمام دنیا توسط شاگردان مسیح معنی پیدا می¬کند. تعمید نمادی است از تولد تازه به طوری که شخص تعمید گیرنده در آب غوطه ور می¬شود که نشانه مرگ و تدفین انسانیت کهنه و گناه است و بیرون آمدن از آب نشانه قیام از مرگ وتولدی دیگر و کسب طبیعت تازه و نجات است(رومیان ۳:۶و۴). 20 ماموریت بزرگ شاگردان در اعلام انجیل مسیح به تمام ملل فقط به تعمید ایمانداران ختم نمی¬شود بلکه آنها ¬باید ایمانداران را از حقایق کلام خدا و تعالیم عهد جدید کتاب مقدس آموزش دهند تا براساس این حقایق زندگی کنند. مسیح هرچند که از نظر فیزیکی شاگردان خود را ترک کرده و به آسمان صعود می-کند(لوقا۵۰:۲۴-۵۲؛ اعمال رسولان۹:۱و۱۰) ولی به عنوان خداوند همیشه همراه فرزندان خود می¬باشد تا اینکه روزی به زمین برگشته و به عنوان پادشاه و داور عادل ملکوت هزار ساله خود را استوار سازد(اعمال رسولان۱۰:۱و۱۱؛ مکاشفه۱۱:۱۹-۲۱).

فصول 1 2 3 4 5 6 7
انجیل متی 8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28

راهنمایی           پنجره را ببندید X

با کلیک روی شماره آیات، تفسیر آنها را انتهای متن مطالعه کنید و با کلیک مجدد روی شماره آیات در بخش تفسیر به مکان اول در متن کتاب مقدس برگردید. برخی از آیات به دلیل وضوح معنایی تفسیر نشده اند و با کلیک روی شماره آنها اتفاقی نمی افتد.
همچنین با کلیک روی کلمات آبی رنگ و نگاه داشتن ماوس روی آنها در متن کتاب مقدس اطلاعات بیشتری در مورد آن کلمه در پنجره ای دیگر ظاهر می شود که با حرکت ماوس از روی کلمه آبی رنگ، آن پنجره بسته می شود.